Sidor

måndag 26 maj 2014

Rabarbersaft

Sjukstugan fortsatte tyvärr med förkylningar till höger och vänster. I helgen lyckades vi ändå njuta av fantastisk högsommarvärme och sommarstugepremiär, och idag kände jag mig tillräckligt pigg för att äntligen göra något med rabarbern jag fick förra veckan. Det blev dock inget avancerat, enklaste sortens saft bara. Jag skar rabarbern (0,5 kg) i bitar, hällde på 8 dl vatten och lät koka i 15 minuter. Om man låter bli att röra om i kastrullen så blir saften klar och fin. Sedan silade jag bort rabarbern och kokade upp saften igen med knappt 2 dl socker. Jag har förstått att vissa lägger citron i sin saft, det hade jag inte hemma så det kunde jag inte testa den här gången i alla fall, kanske en annan!

3 kommentarer:

  1. Så somrigt härligt med rabarbersaft! (Skulle skriva somrigt men tryckte lite fel och telefonen valde snorigt, passar å andra sidan inlägget med tanke på förkylningarna :) )

    SvaraRadera
  2. Tråkigt att ni är sjuka. Men gott med rabarbersaft. Jag har lite rabarber i kylen och hade faktiskt just skrivit ner ett saftrecept :)

    SvaraRadera