Sidor

tisdag 11 oktober 2011

Nyckelring igen


Medan jag sydde "julgranskulan" tänkte jag på att det skulle vara roligt att sy en nyckelring i lite roligare form än bara en boll. En rolig form, men också en enkel form... Så föddes idén om att sy en liten val. En enkel liten val. Ha! På fjärde försöket fick jag äntligen till något som kanske kan användas. I sann craft fail-anda tänkte jag ändå dela med mig av mina misslyckanden.

Försök 1: Jag klippte ut två valar i vaxduk, lade lite vadd mellan bitarna och började sy. Vaxduk glider inte särskilt bra under pressarfoten, undre biten korvade sig totalt och på två ställen blev undertråden en trasslig härva.

Försök 2: Jag klippte ut två valar i vaxduk, lade lite vadd mellan bitarna och började sy. Jag sydde långsamt den här gången, vilket tog hand om problemet med undertråden. Men återigen: vaxduk glider inte särskilt bra under pressarfoten så den här gången kom sömmen därför utanför tyget på undersidan av valen när undersidan drog sig.

Försökt 3. Jag klippte ut en val och en större fyrkantig bit i vaxduk, lade lite vadd mellan bitarna och började sy. Efter att jag hade sytt runt valen klippte jag till undersidan. Det här fungerade bättre, men snedare och fulare söm får man leta efter. Och vad hände med det blåa bandet, lite snett va?

Försök 4. Samma teknik som i försök 3, men ännu långsammare och noggrannare sömnad, och äntligen, äntligen en figur som liknar en val! Dags att sluta sy och gå och fästa valen vid cykelnyckeln...

2 kommentarer:

  1. Fjärde gången gilt! ;-)

    Ang. Prylhyllan så tar jag inte bort baksidan, utan jag mäter bara facken och klipper en bit av pappret så det passar och sen klistrar fast.

    SvaraRadera
  2. sent ute men tips är att sätta på en tejpbit på undersidan av pressarfoten så glider det fint!

    SvaraRadera