Sidor

fredag 28 oktober 2011

Barnförkläden


Visst är det lite tidigt att fundera på julklappar redan, men om man både har en idé och tid så varför inte? Jag kom på att gudsönerna, 3 och 4 år gamla, ska få förkläden i år. I tyggömmorna hittade jag ett grovt bomullstyg som kändes förklädsaktigt. Och av en slump gjorde tygvalet själva sömnaden ganska lätt för mig eftersom tyget jag använde egentligen var en 50 cm bred löpare. Inga sidosömmar för mig med andra ord! Perfekt. Ena ändan blev ett förkläde åt lilla A och andra åt lilla M, med applikationer som visar vilket som är vems. Även när det kom till banden valde jag den enkla vägen och köpte grovt bomullsband som jag använde både till nackbandet och till knytbanden, 5 m gick det åt sammanlagt. 


Eftesom jag inte kunde prova förklädena på småkillarna så ville jag göra nackbandet justerbart. Det gjorde jag med två aluminiumringar (som bilden visar, och hej på dig symaskinsstöpsel i bakgrunden!). Egentligen hade jag tänkt använda D-ringar, men det hittade jag inte när jag var ute på stan och handlade, så aluminiumringar från "bygg din egen drake"-avdelningen i hobbyaffären var en nödlösning som visade sig fungera ganska bra.

Lägger ännu ut en vacker bild som visar vilka mått jag använt, ifall jag eller någon annan vill sy flera förkläden. Måtten utan parentes är de färdiga måtten, de inom parentes är med sömsmån, ifall man syr rundningen utan kantband. Vill man göra annorlunda får man räkna om lite.

1 kommentar:

  1. Sy nya förkläden har varit på min fixarlista länge. (Men det har bara inte blivit av...) Dina var jättefina!!
    Trevlig helg!! :-)

    SvaraRadera