Sidor

onsdag 19 oktober 2011

Stickade pulsvärmare

Jag har stickat pulsvärmare i världens härligaste garn. Det är 70% ylle och 30% kashmir och jag lyckades roffa åt mig ett nystan på 90% rea! Normalt är det inget billigt garn, men ibland kan man fynda. Färgen råkar ju vara modefärg i höst också! Mönstret är enkelt.

-Jag började med att lägga upp 40 maskor på strumpstickor, strl 4. Sedan stickade jag resår (varannan rät och varannan avig) i tre varv innan jag började på spiralen.

-Jag stickade runt på stickorna, två räta och två aviga maskor. Mönstret ska förskjutas efter tre varv. Jag har förskjutit åt höger på ena och vänster på andra.

-När längden fram till tumhålet kändes bra började jag sticka fram och tillbaka på stickorna, istället för att sticka runt. När hålet för tummen var lagom stort återgick jag till att sticka runt på stickorna och stickade så tre varv resår (varannan rät och varannan avig) innan jag maskade av. Storleken är S eller M skulle jag säga.

Easy peasy!

Lägger även in en bild på vänstervärmaren in action - varför ser en hand alltid helt död ut när man fotar den?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar