Sidor

torsdag 9 februari 2012

Tygblommor

Ibland faller saker och ting på plats utan att man behöver anstränga sig. Som när man hittar en påse broschnålar i en realåda i butiken samma dag som man börjat sy tygblommor. Självklart blev resultatet blombroscher. 


Origami är ju väldigt inne just nu och jag har sett bilder på otroligt fina pappersblommor i diverse bloggar. Jag har varit sugen på att göra sådana, men sedan ändå inte orkat börja med ett papperspyssel. Vad gör man med pappersblommorna när man är klar? Och så har jag ju inga fina papper... Nej, jag föredrar tyg som arbetsmaterial så det här får vara mina japanska blommor. En del har som sagt redan blivit broscher, en del har jag lämnat jag utan nål med tanken att jag ska sy fast dem på diverse syprojekt i framtiden. 
Blommorna är väldigt enkla att göra. Man behöver bara fem tygcirklar till blombladen, en lite mindre cirkel i samma, eller annat tyg till mitten och så lite handsömnad. Ja, och så måste man stryka lite också, det är väl enda minuset då...

2 kommentarer:

  1. Men så fina! Särskilt många bredvid varandra. Får mig att tänka på dekarotionen på en gammal fin hatt. Piffar ju upp vilken tråkig vinterjacka som helst! Och jag håller med, finns ju massa fint man kan göra av papper, men det blir ju så ömtåligt..

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Jättefina! :-)
    (Nu har jag hamnat i kryddmandelsträsket igen... ;-) )

    SvaraRadera