Sidor

måndag 24 september 2012

Återbruksutmaning - tidningssamlare

Idag är en händelserik dag sett ur ett pysselbloggsperspektiv. Idag drar nämligen både en ny återbruksutmaning och en ny pysselstafett igång! Jag är med i båda, återbruksutmaning på måndagar (jag tror att vi håller på en månad, i alla fall till att börja med) och när det gäller stafetten så pysslar jag i början av november.

Men, återbruksutmaningen! Jag har gjort något jag funderat på länge, nämligen bytt tyg på min tidningssamlare. Ja, eller vad heter en sådan här grej egentligen? Jag samlar i alla fall tidningar i den före de åker i pappersinsamlingen.
Originaltyget hade minsann sett sina bästa dagar, det var både smutsigt och söndrigt. Och trist i största allmänhet. Beväpnad med en felinköpt panelgardin jag fått av systern (den äldre) med orden "jag vet inte vad jag tänkte när jag köpte den här", sax och knappnålar sydde jag en ny påse till ställningen. Det var rätt så lätt att se hur den gamla var sydd så jag gjorde på samma sätt. När den nya påsen var klar skruvade jag bort ena kortsidans kors på ställningen, tog bort det gamla tyget och trädde på det nya och sedan skruvade jag ihop allt igen. Och konstaterade att den nya påsen var en aning större än den gamla, så måttbandet kunde kanske även ha använts i någon mån i tillverkningsprocessen... Å andra sidan kanske det inte stör heller, det finns ju plats för fler tidningar nu! Och betydligt fräschare och roligare blev den ju :)

Nu ser jag fram emot att få läsa om andras fiffiga återbruk!

5 kommentarer:

  1. Bra exempel på återbruk och att förlänga livet på en grej som många faktiskt hade kastat bort när tyget blivit slitet.

    SvaraRadera
  2. Finemang! Fler prylar i hemmet borde repareras, i stället för att köpa nytt! Slit-och-släng-samhället tar nog inte bara död på miljön, men också på hantverkskunnande och kreativitet. Fin blev tidningskorgen!

    SvaraRadera
  3. Hmm, det där kanske jag också borde göra, då gammelkatten kräktes på min tidningssamlare förut...

    SvaraRadera