Sidor

tisdag 29 oktober 2013

Bilstolsfilt

Inspirerad av pinterest och malida form sydde jag en filt till bilstolen. Lillkillen åker inte bil särskilt ofta men när han gör det så är det antingen en 5 minuters resa, eller en flera timmars resa. I båda fallen är det jobbigt att dra på honom massor av varma kläder - antingen känns det onödigt eller så blir det alldeles för varmt. Dessutom har jag läst att man inte ska ha allt för fluffiga och stoppade kläder på de små i bilstolen eftersom bältet då inte blir tillräckligt tajt. Så en filt fick det alltså bli. 
Inspirationsfiltarna har huva, men jag valde att göra en lite enklare modell. Han kan ju ha mössa på... Filten är vändsydd och har mjuk ljusgul mikrofleece på insidan och så vanligt bomullstyg på utsidan. Den är sydd som en avlång filt med lite avrundade hörn och så "spökögon", dvs hål för axelremmarna. Jag hade tänkt göra ett tredje hål för bältesspännet men när jag testade filten i stolen märkte jag att det inte behövdes med den här formen. Med nallen som modell fungerar den bra, får se hur det blir med ett stycke son i stolen istället!

2 kommentarer:

  1. Det var snabbt jobbat! Den ser gosig ut!
    Vi gör alla våra ärenden med bil och har kommit att uppskatta filten enormt mycket!

    SvaraRadera
  2. Smart tänkt!! Att ta på ytterkläder i tid och otid på små barn kan vara rätt bökigt. Fint blev filten dessutom!

    SvaraRadera