Sidor

fredag 13 januari 2012

En påsnecessär blir till

Jag passade på att ta några foton medan jag sydde en ny påsnecessär och tänkte visa hur jag gör. Först klipper jag till fram- och baksida i vaxduk och syr fast kantband, knapp och gummiband. Jag nålar inte i vaxduk eftersom det blir fula hål i tyget då, istället använder jag tejp "efter behag".
 Sedan lägger jag räta mot räta och syr tre raksömmar.
De boxade hörnen sys genom att bottensöm matchas mot sidosöm och sedan är det bara att sy rakt över. 
När man vänder på härligheten är den klar! Vaxduk behöver inte sicksackas eftersom det inte fransar. Snabbt och enkelt. Påsnecessären fungerar bra t.ex. som sportnecessär - att ta med till simhallen eller gympapasset, eller som påse för blöta baddräkter. Och så finns det en hel massa andra användningsområden, det är bara att använda fantasin!

3 kommentarer:

  1. Vilken bra tutorial! & skitsnygg necessär!

    SvaraRadera
  2. Tack för fin beskrivning! Jag skall nog testa att sy en sådan här för omväxlings skull...

    SvaraRadera
  3. Fin beskrivning, och smart förvaring. Jag använder heller inte nålar till vaxduk, utan precis som du så får en tejpbit eller två rycka in när det behövs :-)

    SvaraRadera