Sidor

onsdag 17 februari 2016

På gång: raglan åt mig

Ja som rubriken avslöjar har jag börjat satsa på min egen garderob igen. Min garderob känns trist och tragisk och butikskläderna lockar inte alls... Byxor vågar jag mig inte på ännu men ett gäng välsittande tröjor skulle inte vara helt fel. Just nu jobbar jag på den "perfekta" raglantröjan och ovan ser ni hur långt jag har kommit. Jag har utgått från ett tyskt gratismönster, en s.k. Freebook, och sedan gjort ändringar efter min egen kropp*.

Avvikande från mönstret har jag hittills förstorat halshålet, kortat av hela tröjan och breddat ärmarna från armbågen neråt. Den sitter någorlunda men inte perfekt vid axlarna. Så nästa steg är att klippa bort halsmudden igen och forma axlarna m.h.a. "shoulder darts", vad nu sedan de heter på svenska. Sedan borde jag också smalna av mönstret en aning ovanför bysten för att få bort lite överlopps tyg och så göra framstycket lite kortare mitt fram för att tröjan ska sitta bättre på. Planen är dock att endast fixa axlarna på den här tröjan och sedan göra de övriga ändringarna på nästa... Håll alltså tummarna för att jag lyckas fixa ett "perfekt" raglanmönster åt mig och att jag sedan orkar gå vidare och satsa på andra tröjmodeller!

*Jag lyckades inte på något sätt skriva ut mönstret i rätt storlek (36 eller 38), kontrollrutan var 10% för liten hur jag än gjorde. Fruktansvärt frustrerande! Till sist skrev jag ut storlek 42, tog fram måttbandet, pennan och saxen och satte igång.

2 kommentarer:

  1. WOW! Du har då en ängels tålamod!! Imponerande!! Och lakrits kan ju aldrig bli fel som mönster :) Älskar lakrits!!

    SvaraRadera
  2. Spännande! Det brukar kunna vara roligt att klura lite på hur man kan forma ett mönster att passa ens egen kroppsform.

    SvaraRadera