Sidor

söndag 21 februari 2016

Raglanuppdatering

Jahapp, då har jag gjort ändringarna jag nämnde i förra inlägget, iklätt mig jeans på en hemmasöndag och tagit en miljon foton för att få någorlunda dugliga foton till bloggen. Axelkilarna, eller vad man ska kalla dem, fungerade bra och formade axlarna precis som önskat. Den här gången sydde jag sedan halsringningen i samma tyg som ärmarna och övriga muddar och det tycker jag blev bättre än svart som jag hade från början. För att ytterligare få halsmudden att ligga mot kroppen så sydde jag ihop halsremsan som ett liggande V istället för att sy ihop den rakt. Då blir omkretsen lite mindre på mitten än vid kanterna och när man viker remsan dubbel så lutar den lite inåt istället för att stå rakt upp.  

Som synes är tröjan fullt användbar, den kunde tas in någon centimeter just ovanför midjemudden, ärmarna kunde kanske vara en centimeter längre och så är framstycket en aning brett ovanför brösten. Får se om jag får det fixat till nästa tröja men jag är helt säker på att den här kommer att bli använd trots de små skavankerna.*

* som jag troligtvis inte ens skulle reflektera över på en köpetröja, jag skulle bara acceptera att "så här sitter den, jag är inte gjord för den här tröjan". Så dumt, det är ju kläderna som ska formas efter kroppen, inte tvärtom! 

3 kommentarer:

  1. Snyggt! Jag gillar verkligen det där lakritstyget.
    Det skulle inte hjälpa att korta av halsmudden lite? Jag tycker den gärna brukar vilja vika sig uppåt/utåt om den är för lång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det stämmer att den inte får vara för lång! Nu kantade jag med rätt så stum stretchcollege så den har blivit lite uttöjd när jag sydde fast den - ett varv i tvättmaskinen eller med strykjärnet borde nog dra ihop den lite, jag orkade bara inte göra det innan fotograferingen :)

      Radera
  2. Jättefin blev den! Fin mundering om man ska till Lakritsfestivalen i april :)

    SvaraRadera