Sidor

fredag 26 februari 2016

Raglan nummer två: en björndröm

Det här tyget är verkligen en dröm; ljust rosa i precis rätt nyans, snyggt mönster och ljuvliga färgkombinationer. Enligt mig alltså :) Dessutom är det ekologiskt och otroligt mjukt och härligt. Det är ett Bloome Copenhagen-tyg* designat av Andrea Lauren för er tygnördar därute!

Modellen är alltså samma som lakritsraglanen men ytterligare lite förändrad. Aningen längre ärmar och lite vidd bortskalad från just ovanför midjemudden. Den här tröjan är också en aning kortare mitt fram. Den här tröjan är jätteskön och jag älskar tyget. Passformen är så bra en raglan kan bli tror jag, eller i alla fall med de mönsterkonstruktionskunskaper jag har just nu. Lite påsar sig tröjan i ryggslutet då jag har en rätt starkt markerad svank, men å andra sidan ska ju den här sortens tröja inte vara allt för figurnära heller.
Här är ännu en bild av mönsterdelarna minus muddarna som jag inte har mönster till utan klipper efter mått.

2 kommentarer:

  1. Kul när man känner att man faktiskt kan anpassa ett mönster till att sitta bättre!
    Jag har förresten sytt trosor till mig själv i det där tyget, fast annan färgställning (samma ljusrosa botten, men mörkare björnar och orange/beige trianglar). :)

    SvaraRadera