Sidor

måndag 23 april 2012

Återbruksutmaning - pimpade linnebyxor

På allmänhetens* begäran uppdaterar jag det här inlägget med några actionbilder, eller nåja, bilder med byxorna på mig. Att ta de här fotona var troligtvis det svåraste jag hittills gjort i min bloggkarriär, vilken tur att man inte är modebloggare (och att ingen såg när jag kråmade mig framför spegeln)!
--- --- ---
Det är måndag igen och det innebär att det är dags att visa upp veckans återbruksutmaningspyssel hos Klockarbarn! Den här gången har jag gjort ett par byxor lite modernare och nu blir det riktig skrynkelkavalkad bland bilderna eftersom det är ett par linnebyxor jag gjort om. 
Det här är alltså vad jag började med: ett par korallfärgade linnebyxor i vad som ser ut att vara någonsorts boot cut-modell. Byxorna satt riktigt bra över baken och höfterna, men kändes trista och omoderna och inte heller särdeles smickrande när det kom till benen.
Det första jag gjorde var att byta knapp, - från trist plastknapp till snygg träknapp. Det är över lag ett enkelt sätt att piffa upp ett plagg på, knappen gör större skillnad än man tror.

Sedan till de större förändringarna. Fickorna stod ut på ett fult sätt när jag hade byxorna på mig, så jag drog helt enkelt in resår i ficköppningen. Jag använde mig av smal, rund resår som jag trädde in med stoppnål längst ner på ficköppningen och sedan drog längs hela fickviket (det är ju en naturlig resårkanal) och så ut i överdelen av öppningen och knutar i båda ändorna. Knutarna är alltså inne i fickorna och syns inte. De är dessutom fästa med några stygn så det borde hålla. Den här lösningen blev jag riktigt nöjd med, inte omöjligt att jag gör detta på andra byxor i framtiden!

Och så var det benen. Jag började med att sy in benen så att byxorna blev mera raka i modellen. Först hade jag tänkt lämna de så men när jag provade dem insåg jag att jag inte var helt nöjd med det beslutet. Så, efter framgången med resåren i fickorna tänkte jag att det även kunde fungera i bensluten och ja - det blev riktigt bra där med. Så, från lite tantiga byxor till lite modernare med hjälp av nål, tråd, knapp och så fram för allt resår!

Undras vilka projekt de andra visar upp den här veckan?

7 kommentarer:

  1. Nice, korall är en fin färg.
    Nu är jag nyfiken på hur de serr ut på också.

    SvaraRadera
  2. Se där ja. Jag håller med dig. Det är inte lätt att ta kort på sig själv :-)
    Men nu kom byxorna till sin totala rätt när man ser dom på dig. Skitsnygga tycker jag.

    SvaraRadera
  3. Så smart! VAd fina dem blev. kram från oss

    SvaraRadera
  4. Bra ide med med fickorna, det ska jag komma igåg . Tack för komemnetaren o må gott !!

    SvaraRadera
  5. Tack för den fina kommentaren du lämnade hos mig!
    Men så smart du är med dessa fickor! Mycket användbar idé! :)

    SvaraRadera
  6. Jorå, förstår vad du menar med fickproblematiken! Jaha, så nu är det fritt fram och fynda brallor av detta slag! Ja, nu när jag förstått hur fickorna kan åtgärdas på ett snyggt vis Tackars!:)

    SvaraRadera