Sidor

fredag 13 april 2012

Ett kortfodral blir till

Jag har inte haft någon tutorial här på bloggen på länge, så det är definitivt dags för en igen. Och vilken dag passar bättre för en tutorial än fredag? Den här gången passade jag på att fota medan jag sydde ett kortfodral, ett snabbt och lätt litet projekt. Enkelt att sy för alla som drunknar i lösa visitkort eller som bara behöver en snygg partyplånbok!
Börja med att klippa till två tygbitar, ett yttertyg och ett fodetyg, i storleken 19*12 cm. (Jag har faktiskt kört med 18*11 cm, men då har jag väldigt smala sömsmåner.) Så lapparna ska vara 19*12 cm med 1 cm sömsmån, eller 18*11 cm med 0,5 cm sömsmån, vilket man känner sig bekvämare med.
Bitarna sys ihop räta mot räta, och ett vändningshål lämnas i ena sidan. Kanterna och hörnen jämnas till och sedan vänds det hela rätt, så att rätsidorna kommer utåt.
Stryk tygbiten och vik upp en kant på ca. 5 cm, så som bilden visar. Vändhålet är fortfarande osytt, men kanterna är vikta snygga. 
Följande steg är att sy en söm runt fodralet. Sömmen syr ihop vändhålet, gör en ficka av den uppvikta kanten och är dessutom snygg :) Sy nära kanten så att själva fickan inte blir för liten för korten den är tänkt för.
Till sist kan man dekorera fodralet med en lapp eller knapp eller annat trevligt, och pressa ner locket över kortfickan. Det färdiga fodralets storlek är 6,5*10 cm.

Så, trevliga systunder önskar jag er allihopa och försvinner själv på både bröllop och dop denna helg. Men på måndag försöker jag hinna vara med i Klockarbarns återbruksutmaning igen, det är en utmaning jag verkligen gillar! 

5 kommentarer:

  1. Nu har jag tittat mig långt tillbaka i tiden på din fina blogg. Och ispireras gör!

    SvaraRadera
  2. Skulle ju behövas. Nu har man ju ungefär 1000 kort. Förvarar mina i en liten marimekkobörs eftersom de inte ryms i vanliga plånboken.

    SvaraRadera
  3. Mycket bra o behövs.. ska sy några att ge bort.. Blev väldigt inspirerat.

    SvaraRadera
  4. Att bara vika upp 5 cm blev för kort.

    SvaraRadera